Praha – Fra hasjfestival og tortur til hummer og opera

Karlsbroen og Prague Castle

Det er få ting jeg digger mer enn at mine fordommer blir satt på prøve og enda mer at de blir motbevist. Mitt forutinntatte inntrykk av Øst-Europa i mine yngre dager, var at alt var grått og trist og slettes ikke verdig en flybillett. Et par charterturer med Balkan Air (med løse seter og mugne russiske flyvertinner) til Bulgaria, gjorde ikke akkurat noen god innsats for å rette på dette inntrykket.

Så, entering Praha…. Jeg hadde hørt mye bra om Praha før; at det var så koslig der, at maten var god og ølet billig, men jeg var liksom ikke helt solgt. Så fikk jeg meg ny kjæreste som som simpelthen elsket byen og gjerne ville ta meg med dit. Så, i forelskelsens rus, lot jeg meg rive med i 2012.

Praha Anno 2012

Hotellet

Min kjære hadde et favoritthotell han absolutt ville at vi skulle bo. Det viste seg at han hadde bodd der flere ganger før med en ex, men da jeg fikk se beliggenheten (rett rundt hjørnet for Old Town Square) og den autentiske stilen til Hotel Rott, lot jeg exer være exer og simpelthen forelsket meg i stedet (mye også pga prisen som da var under EUR 100 per natt; et virkelig funn med tanke på den sentrale beliggenheten).

Old Town Square – rett rundt hjørnet fra hotellet

Prague Castle, St.Vitus-katedralen og “Den gyldne gate”

Da vi er veldig glade i å bruke apostlenes hester når vi er på ferie, ble en del mil tilbakelagt i løpet av de 4 dagene vi var i Praha. En av dagene gikk vi opp Prague Castle. Bakken opp dit er ganske seig i 25-30 grader, men vi tok en brus/toalettpause rett før den verste stigningen, så vi klarte å kravle oss opp. Da vi nærmet oss toppen, stoppet vi opp ved en utrolig koslig restaurant med fantastisk utsikt utover Praha og unnet oss litt bobler og snack.

Vel oppe ved slottet besøkte vi den storslagne St. Vitus-katedralen, som er sete for erkebiskopen og er en av de stedene som forbindes mest med Praha, sammen med Karlsbroen. Katedralen, slik vi kjenner den i dag, ble grunnlagt i 1344, da Praha ble gjort til sete for erkebiskopen (source: Prahainfo).

En sjarmerende gate av i borgområdet heter Zlata Ulicka, men er bedre kjent som The Golden Lane. Gaten inneholder 11 historiske hus og gir oss både et historisk innblikk av fordums boligstandard, samt rommer utstilling av våpen og andre artifakter. Fun Fact: Kafka bodde en liten stund i det lille, blå huset i gaten…

The Golden Lane
St. Vitus-katedralen
Området rundt Prague Castle
På toppen av bakken…

Fantastisk arkitektur

Praha kunne ikke vært lenger unna mitt forutinntatte inntrykk av grått og trist. Superkoslig gamleby og fantastisk arkitektur så langt øyet kan se og bein kan traske.

ˍ

Fantastiske bygninger
Koslige gater i gamlebyen

Karlsbroen

Karlsbroen over elven Vltava ble påbegynt i 1357 er vel det som flest forbinder med Praha. Den ble bygget under Karl IVs regjeringstid, noe som muligens har hatt betydning for valg av navn 😉 ). Den er et fantastisk arkitektonisk kunstverk med 30 statuer plassert på hver side av broen og er også alltid stappfull av folk (dvs, med mindre man er på Cecilie-tid og er ute og wogger i 7-tiden; da er det nesten folketomt og riktig så koslig…).

Karlsbroen tidlig på morgenen
Statuer på Karlsbroen

Billig øl

Øl-glad 🙂

Øl i Praha var latterlig billig (så lenge du holdt deg unna Old Town Square), og vi var veldig fornøyd med den lokale Pilsner Urquell.

Museum of Torture

Gudene vet hvorfor vi synes det var en god idé å dra til Museum of Torture men kanskje det regnet og vi trengte ly (håper det…)? Vel, var forsåvidt en fascinerende utstilling med virkelige torturredskaper og ellers veldig illustrerende tegninger av ulike torturmetoder. Selv om det selvfølgelig er beundringsverdig den kreativiteten som ligger bak alle disse onde oppfinnelsene som ikke har noen annen funksjon enn å forvolde mest mulig smerte over lengst mulig tid, må man jo bare konkludere med at det må en syk, SYK hjerne til for å kunne klekke ut noe så grusomt! Vel, gjort er gjort… og det er lite jeg kan gjøre for å slette de mentale bildene jeg har etter å ha sett visse deler av utstillingen.

Bare et lite eksempel…
Husker ikke helt hvor dette er tatt, men skulle ikke forundre meg hvis det var på utsiden av Museum of Torture..

Musikkfestival

En kveld vi var ute og vandret, så vi plutselig høy musikk og mengder med mennesker strømme til øya som bli delt av Legion-broen. Vi tuslet bort for å sjekke og havnet midt i en musikkfestival. Da vi gikk ned trappen fra Legion-broen kunne vi se et tykt røyklag ligge over forsamlingen, akkopagnert av den litt lettkjennelige, søte lukten av hasj. JJ dro avgårde for å kjøpe drikke og jeg ble stående i røyken alene og blomstre. Det tok ikke mange minuttene før jeg plutselig befant meg midt i en allsang sammen med en gjeng fremmede av en sang jeg ikke forsto et kvidder med jointer som ble sendt på kryss og tvers rundt meg (bare så det er sagt; jeg takket pent nei til alle tilbud om inhalerende rus og ble veldig glad da JJ omsider returnerte). Ikke et vondt ord om festivalene i Norge, men jeg tror vi betalte ca 3,50 for ølet på festivalen, noe som er et lite stykke unna prisene her hjemme.

Musikk(hasj)-festival

Restauranter

Det er fullt mulig å spise veldig billig i Praha hvis man holder seg unna de typiske turistfellene. Enkelte dager valgte vi imidlertid å være turister og spiste grei mat, men med fin utsikt, til en litt dyrere pris, både på Old Town Square og på koslige restaurantbåter på elven.

Restaurantbåter med både snadder-mat/drikke og god utsikt

Praha Anno 2016

Andre gang jeg var i Praha var med de voksne medlemmene i vår utvidede storfamilie. Også en superkoslig tur som etterlot seg mange inntrykk.

Denne gangen droppet vi både Prague Castle og hasjfestival, men vi fikk med oss den gamle, jødiske kvarter, med den gamle kirkegården som rommer over 12000 gravstener og hvor de døde er begravet i flere lag, noe som gjør at den relativt lille kirkegården kan romme så mye som 100.000 døde (source: prahainfo.no)

Det jødiske kvarteret

Vi fikk også med en storslagen operaforestilling (Aida) på Prague National Theatre.

Prague National Theatre

Matmessig sett var heller ikke denne turen noen nedtur. Vi spiste bl.a. nydelig hummer på takterrassen til Hotel U Prince, som fortsatt får meg til å sikle bare jeg tenker på den.

Source: https://www.hoteluprince.com/en/gallery

En annen kulinarisk høydare var besøket på den brasilianske restauranten Brasiliero, hvor konseptet er at du får utdelt et kort med en rød og en grønn side og så lenge du har den grønne siden opp, vil vandrende servitører med gigantiske grillspyd med kjøtt spørre deg om du ønsker å smake. Etter et besøk her måtte de fleste av oss rulle tilbake til hotellet.

Fantastisk mat på Brasiliero restaurant

Flere opplevelser fra Praha:

Utsikten en stille morgen på wogge-tur
The John Lennon Wall

For å oppsummere så er Praha virkelig en by for de aller fleste, om du er opptatt av arktitektur, kultur eller rett og slett billig øl. Bare ved å skrive dette innlegget får meg til å lengte tilbake til dit, så får se om det ikke er mulig å finne en billigtur snart 🙂