Thailand – fantastisk natur, matforgiftning og edderkoppmassakre i bare nettoen (#komplettferie)

Til tross for et par uheldige opplevelser, må jeg si at jeg simpelthen elsker “Smilets Land” og 3 turer (2 med venner og 1 med pode) har gitt meg mange fine og interessante opplevelser.

Bangkok og Cha Am

Mitt første møte med Thailand var en kombinasjonsreise til Bangkok og Cha Am med ei venninne. Undersøkelser i forkant viste at det var mange tusen kroner å spare på å booke med Orkidéekspressen fremfor et charterselskap, selv om vi valgte typiske charter destinasjoner for evt å kaste oss på en av utfluktene deres.

Vi startet med noen dager på Menam Riverside Hotel (nå Ramada Plaza) i Bangkok og her ble vi møtt av topp service fra første stund. Vi ble ført inn i et eget rom og fikk en velkomstdrikk mens de sjekket oss inn. Vi som kun var vant med charterreiser på den billigere delen av skalaen,  stort sett bestående av kø, ekstrabetaling for bruk av safe, trygling om en portabel vifte når det bikker 40 grader ute, var dette en ny og helt fremmed verden. De neste dagene gikk med til å slappe av ved bassenget, kjøre longtailbåt på kanalen, sightseeing til noen av de utallige templene i Bangkok og god mat og drikke. Når det kommer til det siste; på hotellet var det en high-end japansk restaurant som vi tenkte vi skulle forsøke. Dette var vårt første møte med japansk cuisine og det var en selsom opplevelse. Vi stashet oss opp det vi kunne og gikk ned til restauranten der vi ble ført til et bord og hvor vi hadde  3 kelnere rundt oss som kun passet på bordet vårt (!). På bordet sto det flere skåler med innhold og vi fikk jo helt angst, for vi visste jo ikke om vi skulle vaske fingrene i det eller om det var noe som skulle drikkes. Lett fnisende ble vi forklart opplegget og vi var klare for å spise…med pinnner….som vi heller ikke hadde gjort før. Etter noen febrilske forsøk på å klare å føre pinner med mat til munnen dukket det mirakuløst opp både skje og gaffel fra våre oppmerksomme verter som hadde lagt merke til at vi slet. En annen ting vi la  merke til, var at overalt rundt oss hadde folk med seg brune papirposer med noe som iignet drikke. Igjen måtte vi spørre og visstnok hadde restauranten et “Bring Your Own”- opplegg, hvor gjestene kunne bringe sin egen alkohol.

Etter noen fine dager i Bangkok, var vi klare for noen timers kjøretur sørover, til Cha Am, med en pit stop for å sjekke ut en salt-gruve og flytende markeder. Begge disse var vel verdt et besøk og mettet med opplevelser nådde vi Cha Am i kveldingen.

Cha Am var et ganske koslig, men veldig rolig sted, noe som igrunnen passet oss utmerket. Vi tok imidlertid et par turer inn til Hua Hin, som er hakket mer livlig og her fikk vi med oss både transeshow (hvorav en av aktørene hadde klart å komme ganske høyt opp på resultatlistene til Miss Thailand) og Thai-boksing (hvor vi satt i splash-sonen og tok helt av).

Etter to flotte uker i varmen var det på tide å pakke for hjemreise. Vi satte så kursen mot en fiskerestaurant i nabolaget for en siste middag (#tabbe) hvor jeg ble matforgiftet og kastet opp hele natten (men, enda godt vi fikk dokumentert meg spise det forgiftede måltidet).

Tidlig dagen etter skulle vi kjøre bil i noen timer til flyplassen og jeg var fortsatt ganske så blek om nebbet etter nattens strabaser og kaldsvettet hele turen. Så med andre ord ikke så fresh ut da vi ankom en flyplass som var full av folk med ansiktsmaske (!). Vi snakker selve peaken i SARS-perioden og vi ble opplyst om at hvis man hadde symptomer på SARS (som jeg jo hadde, med hederlig unntak av tørrhoste), kom man ikke med flyet. Var ikke så høy i hatten de timene på flyplassen og jeg var sikker på at jeg skulle bli landfast alene i Bangkok, men merkelig nok fikk jeg slept meg ombord uten at noen viet meg noe større oppmerksomhet.

Phuket I

Neste tur til Thailand var med en jentegruppe på 4 og denne gangen gikk turen til Phuket (før tsunamien rammet). Her fikk vi med oss både spennende turer (kano mellom dryppstensgrotter), snorkling mm) og fantastiske strender og øyer kjent fra film (James Bond Island og “The Beach”).

Vi tok også en tur på elefantryggen og jeg og ei venninne klarte å få en elefant med en fører som valgte å gå off road. Alle de andre elefantene gikk pent på rekke og rad langs en sti, mens vi stormet opp og ned bakker, over elver og gjennom kratt og føreren holdt på å knele av latter av oss på elefantryggen som hylte så godt som hele turen og klamret oss fast til den lille kurven for harde livet. De andre på turen synes også dette var såpass underholdende at de begynte å ta bilde av oss (we eager to please…).

Turen begynte umiddelbart litt uheldig ved at jeg ikke fikk kofferten min. Nå, noen år senere, har jeg jo lært at dette er en velsignelse for da kan man storme ut og shoppe til kofferten dukker opp, samt at jeg nå alltid har nok klær/badetøy i håndbagasjen til å klare meg et par dager). Det å finne klær i Thailand når man er 1.78 høy og dame, er ikke akkurat noen lett oppgave. Jeg klarte å finne noen T-skjorter som passet, men å finne bukser/shorts kunne jeg bare drite i (unnskyld uttrykket…). De klarte jeg ikke engang å få tredd over kneskålene, så endte opp med samme buksa til kofferten ankom (ødelagt, vel å merke…).

Hotellet vi bodde på lå i Kata, i den rolige delen av Phuket og her hadde vi det strålende med store rom, fint bassengområde og kort vei til stranden.

En dag bestemte to av oss for å dra inn til partybyen Pattaya og vi stashet oss opp og dro avsted. Ca to sekunder etter at vi gikk av tuk-tuk’en ble vi bombet med vannballonger. Hva pokker skrek vi med mascara kledelig rennende nedover kinnet??? Så viste det seg at vi hadde havnet mitt opp i en Songkran-festival (=vannkrig). Nuvel, “if you cant beat them, join them” tenkte vi og gikk sporenstreks til innkjøp av diverse vannkanoner og vannballonger og gikk “all inn” i krigen (spesielt gøy var det å sprute ned gamle menn på sjekker’n etter purunge thailandske damer…). Kvelden ble ikke helt som forventet, men klissvåte og bedårende beruset (ialllfall ifølge oss selv) hadde vi det supergøy!

Siden vi hadde blåst bort de fleste pengene våre på turen nedover (samt på X-antall turer til skredder), måtte vi tenke litt budsjett i aktivitetene våre. En dag kom vi over et virkelig godt tilbud på en båttur med snorkling, solig og besøk til en fantastisk strand. Flott, tenkte vi…. akkurat det vi trenger. Vi møtte opp en tidlig morgen, fikk utdelt en litt rufsete båt og lappete redningsvester og turen var igang. I nabobåtene satt strigla turister i blanke båter med TUI/VING flagg, like redningsvester og det meste på stell og kikket litt rart på oss da de fosset forbi. Vi derimot, fikk motorstopp på veien over til “The Beach” og måtte vente i 1 time på redning. Men, vi kom da oss videre og snart var det klart for snorkling.

Da jeg har en litt sånn iboende frykt for haier etter å ha smugsett på “Haisommer” da jeg var liten, forsøkte jeg å spørre om det var haier i vannet da vi skulle uti. Yes, fikk jeg til svar, sammen med et dytt og vips så lå jeg i vannet og kavet. Vi skjønte ikke helt hvorfor guidene lo og kastet brød på oss, men catcha det fort da det snart myldret av fisk rundt oss. Vi SVØMTE i fisk og de grådige små beista smånappet i oss på jakt etter mat. Jeg ble selvfølgelig helt hysterisk og med filmen Piranha i bakhodet sprellet jeg meg tilbake til båten for et alvorsord med “våre venner”. De lovet å være greie, så jeg tok sjansen på en ny dupp og denne gangen fikk jeg oppleve fantastiske fisker i alle regnbuens farger (på grei avstand) og flotte koraller. Så var det på tide med et par timers båttur tilbake (gikk ikke så fort den båten vår…). Doen vår var ødelagt (selvfølgelig) og reisefølget mistet en caps i vannet, men til tross for litt lugging i løpet av turen syntes vi at vi hadde hatt en fantastisk dag til sjøs.

Resten av turen forbeholdt seg stressfri og behagelig med strandliv, volleyball og god mat/drikke. Denne gangen ble jeg ikke matforgiftet, men klarte isteden å pådra meg ørebetennelse, så tårene spratt vel stort sett kontinuerlig på den laaaange flyturen hjem og endte opp i en tur til øre/nese/hals for å “støvsuge” ut verk og få et påfyll av eddik (som mirakuløst nok funket..).

Fun fact, forresten: Så ikke en eneste edderkopp den tiden vi var i Thailand. Men da jeg litt frossen kom hjem til leiligheten min i Norge midt på natten og skulle ta en dusj for å bli varm, ble det en brått endring på det. Jeg hadde på den tiden et dusjforheng og badet lå rett over krypkjelleren og hadde tydeligvis en egen inngangsdør for kjellerkryp. Jeg gikk inn i dusjnisjen, dro for dusjforhenget, kikket nederst på forhenget og så en (i mitt syn) en stor, feit edderkopp. Jeg kikket litt høyere og så en enda større edder kopp og jammen var det ikke enda en (og enda større) litt høyere opp (vet det høres litt ut som de tre bukkene bruse med liten, større, størst her, men fakta er fakta, selv om “fakta” i hukommelsen min gjør dem større og større for hver gang jeg husker tilbake). Selv nå, mange år og flere bad senere, får jeg fortsatt grøsninger når jeg tenker på dem. OK, så sto jeg der da, i dusjen med 3 feite edderkopper mellom meg og døra og jeg begynner å freake helt ut. Løsningen ble å legge en hånd på en brett i forhenget på hver side av edderkoppene og klaske hardt sammen 3 ganger. Som tenkt som gjort, tre klask og tre edderkopp-splæsh. Så gjorde jeg det ethvert normalt menneske ville gjort i samme situasjon… jeg rev ned hele forhenget og kastet det ut vinduet (ny fun fact: fortsatt naken..). Etter en spaning (for sikkerhets skyld) etter flere medlemmer av krypdyrarten, kunne jeg endelig, sånn passe jet-lag’et og med en ørebetennelse fra helvete, legge meg under dyna.

Phuket II

Min andre tur til Phuket var med pode og tok kun sikte på 10 dager med sol, bading og laxing. Christer er en fantastisk reisekamerat, som ikke krever annet på tur enn at mor blir med og bader litt innimellom. Han digger å slappe av og det trenger ikke skje noe hele tiden. Denne gangen var hotellstandarden et par hakk høyere enn sist på Hilton Phuket Arcadia Resort & Spa med 3 svømmebasseng (hvorav to med vannsklier), flere restauranter og stort, deilig rom med romslig terrasse. En flaske med bobler sto til og med og ventet på mor da vi ankom rommet. Ikke at jeg fikk så mye glede av den første dagen, for ikke før jeg hadde satt foten på thailandsk jord så begynte jeg å kaste opp (ny matforgiftning der altså, mest sannsynlig fra innenriksflyet vi tok fra Bangkok til Phuket). Før avreise hadde jeg tatt drikkevaksine (som var helt umulig å få i Christer), samt tatt med noen liter med Antibac, men det hjalp ikke stort.

Nuvel, ble altså pokker i meg så dårlig, men heldigvis varte det bare en ettermiddag. Dagen etter var jeg i fin form igjen og vi kunne begynne å nyte ferien. Det gjorde vi i fullt monn og hotellområdet var såpass stort at vi knapt var på utsiden, med unntak av en ekskusjon til Big Buddah og en dag med privatsjafør.

Dagen med sjafør startet med et besøk til en tigerpark, hvor det var mulig å gå inn og hilse på tigerne. Da vi ikke er komplett idioter, lot vi dette være (og for de som tror at tigerne er dopet ned, så er de IKKE det. De samme tigerne som folk var innom og tok bilder med (merkelig nok), var i neste øyeblikk i full vigør og både badet og lekeslåss). Det er ikke farlig, ble vi fortalt… Jo, det er det, kontret vi og lot det bli med en titt fra utsiden.

Neste stopp var et besøk hos elefantene hvor vi nøyde oss med å mate dem.

Siste stoppet på turen var et besøk i en krokodille park. Jeg hadde en liten klump i magen etter de to første besøkene, da jeg jo har lest om at ikke alle dyr blir behandlet bra på disse aktivitetene, uten at jeg kunne se noen direkte dårlig behandling på vår tur. Da vi kom til krokodillene, et litt sjuskete sted drevet av russere med veldig dårlige engelskkunnskaper, følte dermiot både Christer og jeg ubehag og ville helst bare dra igjen med en gang. Vi ble imidlertid loset gjennom parken til et amfi med et krokodille show og etter å ha sett krokodiller bli slept etter halen en stund, begynte vi faktisk å heie litt på krokodillene.

Det finnes helt sikkert parker og aktviteter drevet mer etisk enn dette, så neste gang skal grundig research gjøres før vi blir med på noe.

Resten av turen koste vi oss stort sett på hotellet, som var superfint med over pari service. På utsiden av hotellet var det tydelig at oppbygningen etter tsunamien ikke var helt fullført og Christer sa han helst ville bli på hotellet etter noen turer til nærmeste shappe for billig brus hvor vi nærmest vasset i søppel. På slutten av ferien kom vi i snakk med en kjendis fra Norge (ikke akkurat i A-sjiktet, men sikkert en solid C+) så det var stort nok for min del.

Føler at jeg er litt ferdig med Phuket etter to turer, men jeg kunne absolutt tenkte meg en tur tilbake til Bangkok og omegn, samt til noen av de andre fine øyene Thailand har å by på.

Det med matforgiftingen er forøvrig en snodig greie. Jeg har reist både rundt i Indonesia, India og Egypt (og spist/drukket mye rart) uten problemer av noe slag, men har altså klart å bli matforgiftet 2 av 3 ganger i Thailand. Jeg har forresten blitt matforgiftet en ytterligere gang… på en thailandsk restaurant i Australia.